Hei!

 

Kivat kun päädyit lukemaan blogiani. Tämä on minulle täysin uusi maailma, ei ole ollut tapana lukea mitään blogeja joten opettelemista riittää. Vuodatukseen blogialustana päädyin empiiristen tutkimusten kautta. Tai sitten se vain kuulosti kivalta. Mutta kuitenkin, tarkoitukseni on pohtia yleisesti mitä johtaminen nykypäivänä on, ja kuinka tämä digiaika siihen vaikuttaa.

Itsestäni voisin kertoa sen verran että olen energiatekniikan opiskelija Kymenlaakson Ammattikorkeakoulusta, ja tavoitteena olisi itsekin olla johtaja jonain päivänä. Mielellään hyvä sellainen, joten tämähän on oiva tapa kartuttaa nyt jo etukäteen tietämystä tästä aiheesta. Johtajakokemusta minulla ei ennestään ole edes armeijasta, se tuli käytyä aikoinaan läpi niin nopeasti. Tarkoituksenani olisi siis työskennellä tulevaisuudessa voimalaitosympäristössä, joten tulen pohtimaan minkälaista johtaminen käytännössä siellä on. Työkokemusta voimalaitoksilta löytyy kahden kesän verran, ja niistä voisi ainakin sanoa että johtajat ovat olleet mukavia ja käytännönläheisiä. Tarvittaessa tiukkoja. Hyviä johtajia siis mielestäni. Digitaalisuus ei kuitenkaan näkynyt mitenkään heidän johtamisessaan. Olisivatko he olleet vielä parempia johtajia jos he olisivat perustaneet blogit?

Blogithan ovat yleisesti ottaen loistava tapa jakaa informaatiota ja tavallaan tutustua kirjoittajan elämään ja ajatusmaailmaan. Tai ainakan näin olen ymmärtänyt että blogit ovat suuremmassa suosiossa naisten keskuudessa, ja se on heille oiva tapa keskustella kokkauksesta, muodista, lifestylestä ynnä muista päivän polttavista kysymyksistä. Blogit nimenomaan toimivat myös keskustelualueina kunhan vain itse kirjoittajakin jaksaa pysyä aktiivisena kommenttiosiossa.

Mistähän johtajan olisi sitten hyvä bloggailla? Pitäisikö hänenkin kertoa uusimmista muotivillityksistään ja missä hän on käynyt syömässä? Työntekijöillä voisi ainakin olla hauskaa. Vai tulisiko turhanpäiväisemmät jutut jättää sinne facebookkiin ja twitteriin? Näin ainakin säilyisi tietty yksityisyys joka johtajalle on varmasti tärkeää. Blogien suurin ero muihin yleisiin somekanaviinhan on se että tänne on helppo kirjoittaa pitkiä aivoituksia kuvineen, ja ne ovat selkeästi saatavilla vielä vuosienkin päästä. Muista somekanavista facebook on ehkä lähimpänä blogialustaa, mutta ainakin itsellä se on hyvin kasuaali tiedonvaihtoväline, eikä siellä juuri kukaan koskaan kirjoittele mitään pidempää tekstiä.

Ensisijaisesti näkisin että blogit tarjoaisivat johtajille kätevän tavan kertoa enemmän itsestään, jakaa informaatiota ja keskutella työntekijöiden kanssa. Hekin huomaisivat että hei, meidän pomohan on ihan tavallinen tallaaja! Jos mietitään jotain suuryritystä kuten Helsingin Energiaa (nykyinen Helen), jossa on satoja työntekijöitä, niin harva rivityöntekijä tietää toimitusjohtajasta muuta kuin mitä netistä saatta googlailla. Voisi tehdä työmotivaatiolle vallan hyvää jos tietää kuinka mukavalle hepulle sitä oikeasti raataakaan. Varmasti irtoaisi hyvät kahvipöytäkeskustelut jostain pomon lähettämästä videosta jossa hän ajaa rallia.

Kirjallisuuttakin blogaamisesta toki löytyy jos ei tiedä mistä aloittaa. Ohjeina on että blogaamista ei tule ajatella vain mielipidekirjoittamisena (tai pakinana tai verkkopäiväkirjana).  Blogi voi olla markkinoiva, humoristinen, uutisoiva, tiedottava tai vaikka mitä muuta. (Alasilta, 1)

Itse ajattelin ottaa tähän blogaamiseen vähän rennomman otteen kuten jo varmaan huomasitkin. Jos vaikka kiinnostuksenne pysyisi silloin yllä vähän paremmin. Itsellekin mukavaa vaihtelua kun opinnäytetyön kirjoittaminen on vähän puisevaa hommaa. Joka tapauksessa, kiitos että luit tänne asti. Oikein mielelläni otan vastaan risuja tai ruusuja kommenttiosioon jos tulee jotain mieleen.

 

 

Lähteet:

1: Anja Alasilta: Blogi tulee töihin, 2009