On tullut luettua enemmän artikkeleita johtajuudesta ja digitalisaatiosta ylipäätänsä. Ajattelin pohtia johtajuutta näin digiaikana vielä vähän syvällisemmin. Selvää on että digitalisaatio aiheuttaa muutospaineita organisaatioille ja johtajille. Esimerkiksi yhtiöiden verkkosivujen on nykypäivänä pakko olla kunnossa jos he haluavat että heidät otetaan vakavasti. Informaatiota on digitalisaation myötä paljon helpommin saatavilla, ja näin ollen yrityksiä on helpompi kilpailuttaa kun etsitään palveluja.

Mielestäni hyvä johtaja organisoisi pätevän markkinointitiimin, ja vetäisi sitä jotta yrityksellä olisi mahdollisimman hyvä imago netissä ja sen ulkopuolella. Verkkokauppa kasvaa jatkuvasti, yhä suurempi osa asiakkaista siirtyy sinne sen helppouden takia.  Tämän markkinointitiimin tehtävä on luoda selkeät ja informatiiviset verkkosivut, jotka herättävät asiakkaassa luottamusta. Tunnen edelleen monia vanhemman ikäpolven henkilöitä jotka eivät uskalla tilata verkosta tuotteita, luettuaan kauhutarinoita kaikenlaisista huijauksista. Mutta näihinkin ihmisiin pätee se, että jos verkkosivut herättävät luottamusta, kynnys soittaa tai käydä heidän kivijalkaliikkeestään hakemassa tuote alenee.

Se ikävä puoli tässä digitalisaatiossa juuri on että yhä harvemmat ihmiset käyvät sitten niissä kivijalkaliikkeissä. Itsekin tilaan ulkomailta usein tavaraa koska siinä voi säästää huomattavasti. Suurin valttikortti Suomalaisilla yrityksillä ja kivijalkaliikkeillä heitä vastaan on palvelu. Palvelun tulee olla hyvin asiakaslähtöistä ja ystävällistä. Palveluun tyytyväinen asiakas panee sanan kiertämään ja näin tuo lisää asiakkaita. Hyvään asiakaspalveluun satsaaminen tulisikin siis olla organisaatioille hyvin tärkeä asia, ja vähintään yksi palvelualan ammattilainen tulisi löytyä palkkalistoilta.

 

Lähteet:

http://esalehtinen.blogit.hameensanomat.fi/2014/01/29/organisaatiot-johtaminen-ja-tyo-digitalisaation-murroksessa/

http://www.sttk.fi/2015/04/27/digitalisaatio-vie-ja-tuo-tyopaikkoja/